نقد و بررسی فیلم Devotion

نقد و بررسی فیلم Devotion

فیلم سینمایی Devotion که در مدیوم‌های مختلف فارسی با نام‌های ایثار، تعلق خاطر یا از خودگذشتگی شناخته می‌شود، یکی از فیلم‌های درام ژانر جنگ سال 2022 است که بر اساس رمانی با همین نام، نوشته آدام مارکوس به رشته تحریر درآمده است. این اثر یک زندگی نامه دلخراش است که فداکاری‌های جنگی دو خلبان را به تصویر می‌کشد. داستان این فیلم، بر اساس یک داستان واقعی نگارش شده و همین موضوع، جذابیت آن را دو چندان کرده است. در ادامه این نقد و بررسی با ما همراه باشید تا بیشتر درباره فیلم Devotion صحبت کنیم. 

 

داستان فیلم Devotion

فیلم سینمایی Devotion یک درام جنگی است که داستان آن بر اساس زندگی هوانورد نیروی دریایی آمریکا، جسی براون به رشته تحریر درآمده است. او خودش را وقف نیروی دریایی آمریکا، همسرش دیزی و دخترش پم کرده است. اما داستان اصلی فیلم در این باره نیست و به دوستی و رفاقت جسی با وینگر خود، تام هادنر است. این دو که خلبانان نیروی دریایی ایالات متحده هستند، در طول جنگ کره، جان خود را به خطر می‌اندازند و یک عملیات پر خطر طراحی می‌کنند. آنها به خاطر این عملیات خطرناک به مشهورترین خلبانان نیروی دریایی تبدیل می‌شوند. 

این فیلم عمیقا به سیاست جنگ کره نمی‌پردازد و هدفش این است که مخاطبان خودش را با مشکلات و سختی‌های جنگ آشنا کند. هدف دیگری که این فیلم دنبال می‌کند، آشنایی مخاطب با جنگ فراموش شده کره و اثر مستقیم آن بر جنگ مدرن است. 

 

یکی از منتقدان درباره داستان این فیلم می‌گوید:

این سال‌ها که جنبش زنان و مردان سیاه پوست در میان اخبار جهان، داغ است و زیاد درباره این موارد صحبت می‌شود، شاید ساختن داستان زندگی یک سیاه پوست موفق دیگر کمی تکراری و کلیشه‌ای باشد، اما در هر حال این داستان، گوشه‌ای از تاریخ است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. داستان فیلم Devotion گرچه در سال 1950 میلادی اتفاق می‌افتد اما بسیاری از صحنه‌های آن را می‌توان به دنیای امروزی تعمیم داد. 

 

عوامل سازنده فیلم Devotion

افرادی که در ساخت این فیلم همکاری داشته‌اند همه جز برترین‌های این حوزه هستند. به طور مثال کارگردانی این فیلم بر عهده جی دی دیلارد (J. D. Dillard) کارگردان مشهور هالیوود بوده که به خاطر شیوه کارگردانی، فیلم‌برداری حرفه‌ای و فضاسازی‌های مناسب توانسته چند بار در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف به عنوان بهترین کارگردان برگزیده شود. 

 

نویسندگی فیلم‌نامه این فیلم نیز بر عهده جیک کرین و جاناتان استوارت بوده و بازیگرانی مشهوری هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند که از جمله آنها می‌توان به جاناتان میجرز، گلن پاول، کریستینا جکسون، جو جوناس، توماس سادوسکی، نیک  هارگرو و اسپنسر نویل اشاره کرد. 

 

نکات جذاب فیلم Devotion

بیشتر داستان فیلم Devotion از نگاه هادنر بیان می‌شود اما کارگردان شیوه کلیشه‌ای روایت داستان را کنار گذاشته و تجربیات براون هم در کنار او روایت شده که بر جذابیت داستان افزوده است. 

در زمان جنگ کره یکپارچگی و اتحاد نیروها کار سختی بود. به طور مثال هر کسی قدرتی داشت و سعی می‌کرد آن قدرت را حفظ کند. در این فیلم نویسندگان بر هادنر تمرکز بیشتری دارند چرا که او نژادپرست نیست و موقعی که با براون آشنا می‌شود برای او تبعیض قائل نمی‌شود. 

یکی از تاثیرگذارترین صحنه‌های این فیلم زمانی است که براون، هادنر را به خانه‌اش دعوت می‌کند تا از آرمان‌های جنگیدنش که زن و بچه‌اش هستند، سخن بگوید. این صحنه جذاب تا مدت‌ها در ذهن بیننده خواهد ماند. 

در این فیلم جو جوناس، خواننده و آهنگساز سرشناس آمریکایی هم حضور دارد. او در فیلم ایثار بازی قابل قبولی ارائه داده اما منتقدان خیلی درباره حضور و بازی او در این فیلم صحبت نکرده‌اند. 

 

نقدها و نمرات فیلم Devotion

این فیلم پس از انتشار با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. ایثار در جشنواره‌های مختلف به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد و توانست جوایز متعددی مانند جایزه جشنواره فیلم مدلبرگ و نامزدی دریافت سه جایزه از بلک ریل را به دست‌آورد. این فیلم به عقیده بسیاری یک فیلم جذاب، آموزنده و دیدنی است اما استقبال از آن طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و نتوانست فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

تا به این لحظه که در حال نگارش این مطلب هستیم، در وب سایت راتن تومیتوز، 24 نقد برای این فیلم منتشر شده و امتیاز 83 از 100 به آن داده شده است. وب سایت متاکریتیک هم امتیاز 60 را برای این فیلم در نظر گرفته است. در ادامه این مطلب همچنان با ما همراه باشید تا نظر برخی از منتقدان را درباره این فیلم با هم بخوانیم:

 

جردن سیلز از The Playlist با امتیاز 75 از 100:

 نقش‌آفرینی دو بازیگر اصلی جذاب است و به این فیلم جان داده. همچنین کارگردانی و فیلمبرداری این اثر، صحنه‌های هوایی زنده و جذابی را خلق کرده است. در کنار این صحنه‌ها که به زیبائی به تصویر کشیده شده‌اند، نقش آفرینی خیره‌کننده جاناتان میجرز هم به خوبی به چشم می‌آید.

 

متیو کریت از Screen Rant با امتیاز 70 از 100:

زمانی که کمترین انتظار از این فیلم می‌رود، فیلم اوج می‌گیرد. بازیگران اصلی به نظر من تاثیر شگرفی بر موفقیت‌های این فیلم داشته‌اند. 

 

پیتر دبروژ از Variety با امتیاز 70 از 100:

کارگردان اثر، جی دی دیلارد توانسته صحنه‌های هوایی بسیار خوب و چشم نوازی را خلق کند اما اصل فیلم روی رابطه دو شخصیت اصلی فیلم یعنی براون و تام تمرکز دارد. 

 

چارلز برامسکو از The Guardian با امتیاز 60 از 100:

به نظر من کارگردان فیلم Devotion صحنه‌های اکشن نسبتا متوسطی را خلق کرده که آن احساس لازم را ندارند و بی حال هستند. 

 

دیوید ارلیچ از IndieWire با امتیاز 58 از 100:

فیلم ایثار در بهترین حالت خود، سرسخت و کلیشه‌ای است اما این را هم باید گفت که تمرکز بر شخصیت براون و تنهایی او توانسته تا حدودی فیلم را به جلو ببرد. 

 

مایکل رکتهفن از The Hollywood Reporter با امتیاز 50 از 100:

فیلم‌برداری زیبا و موسیقی چشم نواز فیلم، تا حدودی Devotion را به یک اثر تماشایی تبدیل کرده است. اما این را هم باید گفت که همگی آنها درون پوسته‌ای تهی و بی جان قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده تا باری که بر دوش بازیگر اصلی یعنی جاناتان میجرز برای نقش آفرینی در نقش اصلی است، سنگین‌تر شود. 

 

بیشترین بازدید ها
Gapfilm
گپ فیلم

گپ فیلم - مرجع دانلود، نمایش و نقد و بررسی فیلم و سریالهای بروز دنیا

فعالیت‌های سایت گپ فیلم تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

گپ فیلم دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و هر گونه بهره برداری و سوء استفاده از محتوای گپ فیلم، پیگرد قانونی دارد.

دانلود اپلیکیشن
دانلود با لینک مستقیم
enamad-logo
samandehi-logo
© تمام حقوق این سایت متعلق به گپ فیلم می باشد. ۱۴۰۳