نقد و بررسی Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities

نقد و بررسی Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities

اگر شما هم از طرفداران آثار ژانر فانتزی و ترسناک باشید احتمالا یکی از فیلم‌های گیرمو دل تورو را دیده‌اید. دل تورو یکی از کارگردانان شاخص مکزیکی‌تبار است که فیلم و سریال‌های زیادی در ژانر وحشت ساخته و به همین دلیل به شهرت جهانی دست پیدا کرده است. او اکنون پس از مدتی که از این ژانر دور بوده، دوباره با یک سریال جذاب در همین ژانر بازگشته و طرفداران خود را با یک اثر فوق‌العاده متفاوت به نام Cabinet Of Curiosities سورپرایز کرده است. در ادامه این نقد و بررسی با گپ فیلم همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره این فیلم در اختیار شما قرار دهیم.

گیرمو دل تورو یکی از کارگردان‌های بزرگ سینما است که آثار شناخته شده فراوانی مثل Hellboy، The Shape Of Water  و Pans Labyrinth را ساخته و سبک کاری او مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان به آثارش جذب کرده است. دید او به ژانر وحشت با دیگر همکاران خود کاملا متفاوت و البته منحصر به فرد است. به همین دلیل بینندگان با دیدن آثار او تجربه دیگری را از ترس و وحشت تجربه می‌کنند. او در فیلم‌ و سریال‌های خود از شخصیت‌های فکر شده و چالش برانگیز بهره می‌برد و داستان‌‌های متفاوتی را روایت می‌کند.

آشنایی با سریال Cabinet Of Curiosities

نتفلیکس ایده ساخت یک مجموعه ترسناک را که امروز با نام قفسه عجایب منتشر شده، اولین بار در سال 2018 به دل تورو داد و او این ایده را گسترش داد تا مخاطبانی که تشنه این سبک آثار در مدیوم تلویزیون بودند را هدف قرار دهد. این سریال در 8 قسمت 45 دقیقه‌ای تهیه شده و هر قسمت از آن روایت‌گر یک داستان متفاوت با اتفاقات و شخصیت‌های خاص و منحصر به فرد است. اما جذابیت داستان اینجاست که همه قسمت‌ها المان‌های مشابهی دارند که به هم متصل هستند و مخاطب را به خوبی با خود درگیر می‌کند.

جالب اینجاست دل تورو در این فیلم کاملا اختیار عمل داشته و دستش برای پیاده سازی ایده‌های عجیب و غریبش باز بوده است. جالب‌تر اینکه که او هیچ کدام از قسمت‌ها را کارگردانی نکرده و فقط در تیم نویسندگی و مدیریت این پروژه دخیل بوده است.

سریال قفسه عجایب موضوعات مختلفی را تحت پوشش قرار داده و به مواردی مانند تفاوت نژادی و مشکلاتی که مردم در عصر حاضر با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند پرداخته، اما در عین حال ترس و وحشت را هم چاشنی داستان کرده است. مخاطبانی که این سریال را دیده‌اند معتقدند، برخی اوقات به شدت شوکه شده‌اند و ذهنشان درباره وقایع مختلف به چالش کشیده شده است. دل تورو همچنین وارد ژانر وحشت لاوکرفتی هم شده و موجودات خیالی و مخوف را وارد داستان کرده که به عنوان نماد لاوکرفت شناخته می‌شوند. علاوه بر این موارد، قفسه عجایب به موضوع مرگ هم پرداخته و با ارائه دیدگاه‌های مختلف، ذهن مخاطب را درگیر کرده است.

ساخت سریال Cabinet Of Curiosities

منتقدان بزرگی که این سریال را مورد بررسی قرار داده‌اند معتقدند هر 8 قسمت این سریال از نظر فنی بسیار جذاب و قوی هستند. فیلمبرداری سریال به طور چشمگیری عالی است و داستان هم از لحاظ بازیگری و هم از لحاظ کارگردانی به شکلی ترسناک و جذاب روایت شده است. بیشتر قسمت‌های این سریال موجوداتی را در خود جای می‌دهند که در عین ترسناک بودن، یک ساختار واقعی و خوش ساخت دارند. از نکات جالبی که می‌توان در باب ساخت این سریال مد نظر قرار داد، حضور دل تورو در ابتدای هر اپیزود است. او مانند راد سرلینگ در The Twilight Zone و آلفرد هیچکاک در Alfred Hitchcock presents در هر اپیزود به صورت خلاصه بخش‌های مختلف را معرفی می‌کند. او درب کشوها و قفسه‌های عنوان را باز می‌کند و اجسامی را بیرون می‌کشد که مضمون هر قسمت را به مخاطب منتقل می‌کنند. از سوی دیگر ساخت هر قسمت به شکلی است که مخاطب، حس ادبی کلاسیک، استعداد بصری و روایت غافلگیرکننده‌ای را شاهد است.

عوامل سازنده سریال Cabinet Of Curiosities

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم این سریال در 8 قسمت تهیه شده که کارگردانی هر قسمت از آن بر عهده یک کارگردان بوده است. افرادی مانند جنیفر کنت، آنا لیلی امیرپور، پانوس کازماتوس، کاترین هاردویک، گیلرمو ناوارو، دیوید پرایر، وینچنزو ناتالی و کیت توماس کارگردانی قسمت‌های مختلف این سریال را زیر نظر گیرمو دل تورو انجام داده‌اند و نویسندگی هر اپیزود هم زیر نظر او توسط 8 نویسنده مختلف انجام شده است. این سبک کار نویسندگان و کارگردانان این سریال و سرپرستی دل تورو، همه منتقدان را به تحسین واداشته است.

بازیگران بزرگی هم در این سریال ایفای نقش کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به Ish Morris، Kevin Keppy، Eric Andre، Kate Micucci، Sofia Boutella و Charlyne Yi اشاره کرد.

نظر منتقدان درباره سریال Cabinet of Curiosities

از زمانی که اولین قسمت از این سریال منتشر شد، منتقدان نظرات مختلفی درباره آن ارائه کرده‌اند. در ادامه برخی از این نظرات را مرور خواهیم کرد:

لیلا لطیف از The Guardian با امتیاز 100 از 100:

سریال قفسه عجایب از نظر من یک اثر بسیار موفق است. این سریال کاری کرده که فیلم‌سازها، الهام‌های خودشان را به تصویر بکشند و داستان‌های ترسناک و جذابی را در اختیار گیرمو دل تورو قرار دهند.

مانوئل بتانکور از The A.V. Club با امتیاز 100 از 100:

سازندگان این سریال زمانی که جلوه‌های صوتی ترسناک و فضاهای خوفناک را می‌ساختند به جزئیات توجه بسیاری داشته‌اند و همین موضوع سبب شده تا این داستان‌ها بسیار وحشتناک‌تر به نظر بیایند.

نیک آلن از RogerEbert با امتیاز 90 از 100:

تنها عامل موفقیت این سریال، داستان ترسناک نیست و در آن توجه زیادی به جزئیات ریز مثل اثاثیه‌های ترسناک، نقاشی‌های کابوس وار و موارد دیگر شده است. بی شک این سریال یک هدیه جذاب برای طرفداران ژانر وحشت و آثار دل تورو است.

برایان تالریکو از The Playlist با امتیاز 83 از 100:

با توجه به کیفیت فیلم‌سازی این اثر و قله‌هایی که این سریال به آن دست پیدا کرده، به نظر من این سریال کاملا موفقیت‌آمیز بوده است.

اولی ریچاردز از Empire با امتیاز 80 از 100:

سریال قفسه عجایب مجموعه‌ای جذاب از داستان‌های ترسناک و دلهره‌آور است. گیرمو به خوبی توانسته داستانی پر از ترس، وحشت و ارواح را برای بیننده به ارمغان بیاورد.

بیشترین بازدید ها
Gapfilm
گپ فیلم

گپ فیلم - مرجع دانلود، نمایش و نقد و بررسی فیلم و سریالهای بروز دنیا

فعالیت‌های سایت گپ فیلم تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

گپ فیلم دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و هر گونه بهره برداری و سوء استفاده از محتوای گپ فیلم، پیگرد قانونی دارد.

دانلود اپلیکیشن
دانلود با لینک مستقیم
enamad-logo
samandehi-logo
© تمام حقوق این سایت متعلق به گپ فیلم می باشد. ۱۴۰۳