نقد و بررسی فیلم Three thousand years of longing

نقد و بررسی فیلم Three thousand years of longing

جدیدترین اثر سازنده فیلم مدمکس یعنی جورج میلر، فیلم سه هزار سال حسرت است. این فیلم یک اثر فانتزی رمانتیک است که بر اساس رمان جین در چشم بلبل ساخته شده و یک داستان صمیمی را از قصه‌های غول چراغ جادو روایت می‌کند. سه هزار سال حسرت یک داستان قدیمی را وارد روزگار مدرن می‌کند و با یک دید دیگر قصه غول آرزوها را به نمایش در می‌آورد. در ادامه این نقد و بررسی با گپ فیلم همراه باشید تا بیشتر درباره این اثر با هم صحبت کنیم.

داستان کلی فیلم Three thousand years of longing

 فیلم Three thousand years of longing به چهار بخش کلی تقسیم شده که این چهار بخش در واقع چهار داستان و سرگذشتی است که در طول این فیلم به آنها پرداخته می‌شود. سه داستان این فیلم سرگذشت و اتفاقاتی است که برای جن آرزوها در گذشته روی داده و به نوعی عامل پیوند و اتصال آن به حال است. در ادامه، داستان دیگری تحت عنوان قصه جن و آلیتیا مطرح می‌شود که با پایان خاطرات غول و اظهار عشق آلیتیا به او آغاز می‌گردد.

داستان فیلم به این شکل شروع می‌شود که تیلدل سوینتن نقش روایت شناسی به نام آلیتیا را به بازی می‌کند. او که زندگی منفرد، جدا و بی انگیزه‌ای دارد به گروهی در ترکیه برای یک سخنرانی و همایش ادبی می‌پیوندد تا درباره پیدایش حکایات و اسطوره‌های باستان سخنرانی کند. او که عاشق فرهنگ ترکیه شده، به یک مغازه عتیقه فروشی می‌رود و در آنجا پس از خرید بطری عتیقه‌‌ای از بازار، متوجه می‌شود که آن بطری محتوی یک جن (آدریس البا) است.

بر حسب انتظار با بیرون آمدن جن از بطری، جن به آلینیا قول می‌دهد که سه تا از آرزوهایش را در ازای آزادی برآورده کند. این مساله برای آلیتیا به شدت شوکه کننده است و تمایلی برای بیان آرزویی ندارد، اما آلیتیا و جن برای بیان داستان‌هایشان با یک دیگر پیوند می‌خورند. یک بخش کلیدی از داستان‌هایی که جن بازگو می‌کند این است که زنان دارای درجه بالایی از قدرت و جذابیت هستند و این نکته هم در داستان‌هایی که تعریف می‌کند و هم در روایت کلی میلر وجود دارد. با بیان داستان‌ها، ما بیشتر متوجه گذشته آلیتیا می‌شویم. در حالیکه اکثر داستان سرایی‌ها درباره جن است، این فیلم از دیدگاه جن، اسطوره، افسانه و تاریخ را بررسی می‌کند.

موشکافی فیلم Three thousand years of longing

جورج میلر قصد خود از ساخت این فیلم را نمایشی شاعرانه از عشق به عنوان زبان مشترک بین همه موجودات بیان می‌کند. این فیلم به عقیده بسیاری، اقتباسی آزاد از گذشته بشریت است. در این فیلم غول نمی‌تواند به زندگی در جهانی مدرن عادت کند و آلیتیا که فردی همیشه تنها بوده، نمی‌تواند از غول جدا شود؛

این فیلم یکی از خلاقانه‌ترین آثاری هست که میلر تا به حال ساخته و به طور کلی جهان باستان در طول فیلم از طریق دریچه‌ای اسطوره‌ای نمایان می‌شود. همچنین مضامینی مثل بی‌اعتمادی، شک، انزوا و زندان در این فیلم بازگو می‌شود.

فیلم سه هزار سال حسرت یک دستاورد سینمایی جذاب است که در نمایش همه چیز از اتاق‌های یک کاخ گرفته تا مناظر وسیع اقیانوس قدرت زیادی دارد و حس پویایی در سکانس‌های آن برقرار است.

آشنایی بیشتر با Three thousand years of longing

اولین خبرها از ساخت این فیلم در سال 2018 منتشر شد و از همان ابتدا هم جورج میلر به عنوان کارگردان این فیلم انتخاب شد. میلر در مصاحبه‌ای در جولای 2019 اعلام کرد که پیش تولید فیلم در اواخر سال 2019 آغاز می‌شود و فیلمبرداری فیلم در 2 مارس 2020 در استرالیا، ترکیه و بریتانیا انجام می‌شود که به دلیل فراگیری کرونا ساخت فیلم به تعویق افتاد و در نوامبر 2020 در استرالیا آغاز شد. فیلم Three thousand years of longing برای اولین بار در 20 می 2022 در جشنواره کن به نمایش درآمد و بعد از اتمام فیلم حضار به مدت شش دقیقه به صورت ایستاده فیلم را تشویق کردند.

عوامل سازنده فیلم Three thousand years of longing

کارگردان Three thousand years of longing جرج میلر واست و فیلم‌نامه آن توسط آگوستا گور به رشته تحریر درآمده است. از بازیگران اصلی این فیلم می توان به "ادریس البا "بازیگر فیلم themountain between us 2017 در نقش غول چراغ جادو، "تیلدا سوینتن" بازیگرفیلم Constantine 2005 در نقش آلیتیا بنی،"آمیتو لگوم" در نقش بلقیس و لاکی هیم در نقش سلیمان یکم اشاره کرد.

لازم به ذکر است توزیع و اکران این فیلم بر عهده کمپانی‌های metro goldwyn mayer،Roadshow Entertainment  و United Artist Releasing بوده است.

نظر منتقدان درباره Three thousand years of longing

منتقدان بسیاری این فیلم را بررسی کرده‌اند که در ادامه قصد داریم برخی از این نقدها را برای شما بازگو کنیم:

دیوید ارلیچ از ind iew امتیاز  83 از 100 را برای سه هزار سال حسرت در نظر گرفته است:

 دو بازیگر اصلی فیلم سه هزار سال حسرت در کنار یک دیگر بسیار شیرین و پویا هستند و همین باعث شده تا برخی از جنبه‌های تماشایی و دیدنی‌تر فیلم در مقابل آن‌ها ضعیف به نظر برسد.

 چالز برامسکو از The Playlist  امتیاز 75 از 100 را برای این فیلم در نظر گرفته است:

جورج میلر شایستگی‌های بسیار زیادی از خودش در این فیلم به نمایش گذاشته است. این کارگردان توانسته داستان این فیلم را به خوبی به تصویر بکشد و توجه بیننده را به آن جلب کند.

رایان لسون از IGN امتیاز 60 از 100 را برای این فیلم در نظر گرفته است:

از نظر او تیلدا سوئینتون و آدریس البا بهترین نقش‌آفرینی خودشان را ارائه کرده‌اند، اما همین موضوع نیز نتوانسته جلوی فروپاشی فیلم در قسمت پایانی را بگیرد. یک پایان و نتیجه‌گیری ضعیف باعث شده تا نیمه اول جذاب فیلم نیز تضعیف شود.

بیشترین بازدید ها
Gapfilm
گپ فیلم

گپ فیلم - مرجع دانلود، نمایش و نقد و بررسی فیلم و سریالهای بروز دنیا

فعالیت‌های سایت گپ فیلم تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

گپ فیلم دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و هر گونه بهره برداری و سوء استفاده از محتوای گپ فیلم، پیگرد قانونی دارد.

دانلود اپلیکیشن
دانلود با لینک مستقیم
enamad-logo
samandehi-logo
© تمام حقوق این سایت متعلق به گپ فیلم می باشد. ۱۴۰۳