نقد و بررسی سریال Jujutsu kaisen

نقد و بررسی سریال Jujutsu kaisen

 جوجوتسو کایسن یک سریال انیمیشنی ژاپنی است که از یک داستان مشهور با همین نام اقتباس شده است. این داستان توسط گگه آکوتامی به رشته تحریر درآمده است و اولین بار در مجله هفتگی شویشا شونن جامپ منتشر شده است. ساخت این انیمه جذاب در سال 2020 آغاز شد و در نهایت در سال 2021 ابتدا در ژاپن به نمایش درآمد و سپس در سال 2022 در نقاط مختلف دنیا نیز اکران شد. در ادامه این مطلب همچنان با گپ فیلم همراه باشید تا بیشتر درباره این سریال با شما صحبت کنیم.

این سریال در ژانر اکشن، ماجراجویی و فراطبیعی ساخته شده و سبک هنری و منظم آن باعث شده تا مخاطبین زیادی را به سوی خود جذب کند. هدف سریال به تصویر کشیدن این موضوع است که قدرت و توانایی هر فرد بیش از چیزی است که خودش تصور میکند.

این انیمه یکی از معدود انیمه‌هایی است که بار سنگین جامعه مدرن را به تصویر می‌کشد. جامعه‌ای که مسائل عجیب و تا حدودی ترسناک دارد که شاید برخی از ما با این مسائل به شیوه‌های متفاوتی روبه رو هستیم.

جوجوتسو کایسن یکی از انیمه‌هایی است که با همان چند قسمت اول مثل بمب در رسانه‌ها منفجر شد. یکی از مواردی که این سریال را خاص کرده، قدرت جادویی و عجیب شخصیت‌هاست، که از این نظر شبیه به انیمه Hunter x Hunter است. شباهت این دو مجموعه در این است که شخصیت‌ها از قدرت جادویی و الهامات بهره گرفته‌اند.

 در هانتر هانتر ما با سیستم جادویی به اسم بن طرف هستیم قدرتی که از انرژی زندگی افراد گرفته می‌شود، اما در جوجوتسو کایسن این قدرت از انرژی نفرین شده است که منشا آن در همان قسمت‌های نخست مشخص می‌شود. همین موضوع از همان ابتدا، این مجموعه را خاص‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

یکی از موارد دیگری که بر جذابیت jujutsu kaisen افزوده، متفاوت بودن این انیمه هست، چه هنگامی که شخصیت‌ها تکنیک‌هایشان را توضیح می‌دهند و چه هنگامی که سازندگان از فلش بک برای استفاده حداکثری برای توسعه جهان داستانی استفاده می‌کنند.

دلیل متفاوت بودن آن این است که سازندگان با شروع قسمت اول به پردازش شخصیت اصلی انیمه یعنی یوجی اوتادوری می‌پردازند. این فلش بک‌ها نه تنها کارکرد بسیاری در پیشبرد داستان دارد، بلکه شخصیت‌های مثبت و منفی انیمه به آنها وابسته هستند. می‌توان گفت جوجوتسو کایزن یکی از پر تعدادترین سکانس‌های فلش بک را دارد.

نکته قابل توجه دیگر درباره سریال این است که شخصیت‌پردازی‌های انیمه جوجوتسو کایسن به هیچ عنوان تک بعدی نیست. در این انیمه به شخصیت‌هایی که شاید چند دقیقه هم در انیمه حضور ندارند، مثل "جوگو" به درستی پرداخت شده و در تمامی دقایق به اعمال آنها و تفکرات درست و غلطشان پرداخته می‌شود.

موسیقی متن انیمه جوجوتسو کایسن نیز کیفیت بالایی دارد و همین موضوع به صورت قابل توجهی بر تاثیرگذاری فیلم افزوده است. از تزریق هیجان به سکانس‌های اکشن گرفته تا سکانس‌هایی که نیاز به بیرون کشیدن حس و حال آرامش‌بخش‌تری دارند.

داستان کلی سریال:

این انیمه در رابطه با انرژی منفی است که انسان‌های مختلف به دلیل تجربه شکست، غم، مرگ و مسائل دیگر از خود بروز می‌دهند. به دلیل آنکه انسان‌ها قادر به تحمل کردن انرژی‌های منفی نیستند، این انرژی را از دست داده و باعث تولد نژادی از موجودات ماورایی نفرین شده می‌شوند که به انسان‌ها آسیب میزنند.

در این میان جادوگران این نفرین‌ها را دریافت کرده و به صورت قدرت و انرژی از آنها برای مقابله با اهریمنان استفاده می‌کنند.

پسر با استعداد دبیرستانی به نام یوجی ایتادوری با اینکه دارای استعداد بی نظیری در دو و میدانی است؛ اما علاقه‌ای به پیوستن به این رشته ندارد. یوجی به تیم ماوراءالطبیعه مدرسه می‌پیوندد. تعداد اعضای این تیم کم است و یوجی عموما آنها را رها می‌کند و به دیدار پدربزرگ مریضش که در بستر بیماری است، می‌رود. پدر بزرگش به او دو نصیحت می‌کند، اول اینکه به مردم کمک کند و نصیحت بعدی اینکه وقتی در بستر مرگ افتاد دورش را دوستانش پر کرده باشند و مثل خودش در بستر مرگ تنها نمیرد.

در این انیمه ایتادوری انگشت‌های نفرین شده سوکونا را می‌بلعد و روح این اهریمن درون بدنش رخنه می‌کند و تبدیل به انسانی با دو روح می‌شود که بر عکس انسان‌های دیگر به تسخیر این شیطان در نمی‌آید. او با اینکار قدرتی به دست می‌آوررد که متعلق به او نیست. در واقع او برای نجات جان دوستش که نفرین‌های مختلف او را احاطه کرده‌اند، انگشت سوکونا رو خورده و نفرین را به بدن او وارد می‌کند که از این طریق بتواند تمامی نفرین های شیطانی را شکست دهد.

 

نقد و بررسی انیمه Jujutsu Kaisen

منتقدان بزرگ نظرات مختلفی درباره این سریال داشته‌اند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

رافائل موتامایور از IGN امتیاز 90 از 100 را برای این انیمه در نظر گرفته است:

جوجوتسو کایسن با انیمیشن خیره کننده، شخصیت‌های پیچیده و به یاد‌ماندنی و استفاده به اندازه از تصاویر ترسناک، یکی از بهترین انیمه‌هایی است که اخیرا ساخته شده است.

 

سزاری جان استروسیوویچ از Polygon امتیاز 83 را از 100 برای این انیمه در نظر گرفته است:

حال شما چه از سال‌ها قبل انیمه جوجوتسو را دنبال می‌کنید یا همین الان اسم آن را شنیده‌اید، بهتر است هروقت که فرصت پیدا کردید حتما این انیمه را تماشا کنید. این انیمه از جمله انیمه‌های کمیابی است که هیجان را برای همه‌ بینندگان فراهم می‌آورد.

 

فونگ لی از The Guardian امتیاز 80 را از 100 برای این انیمه در نظر گرفته است:

 انیمه جوجوتسو کایسن داستان خیره‌کننده دوران بلوغ خونین، پر اکشن و تراژیک را به طرز ماهرانه‌ای نشان داده و روند پیچیده کنار آمدن با آسیب‌های گذشته را از طریق دریچه‌ای ترسناک و فانتزی نگاه می‌کند.

 

مایکل اوردونا از los Angeles Times امتیاز 70 را از 100 به جوجوتسو کایسن داده است:

محیط‌ها به شدت رنگارنگ هستند. موجودات انیمه به شکل خلاقانه‌ای طراحی شده و گاهی به قدری عجیب و غریب هستند که ممکن است باعث خنده دار شدن آن‌ها شود.

بیشترین بازدید ها
Gapfilm
گپ فیلم

گپ فیلم - مرجع دانلود، نمایش و نقد و بررسی فیلم و سریالهای بروز دنیا

فعالیت‌های سایت گپ فیلم تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

گپ فیلم دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و هر گونه بهره برداری و سوء استفاده از محتوای گپ فیلم، پیگرد قانونی دارد.

دانلود اپلیکیشن
دانلود با لینک مستقیم
enamad-logo
samandehi-logo
© تمام حقوق این سایت متعلق به گپ فیلم می باشد. ۱۴۰۳