بررسی و نقد فیلم The Grayman

بررسی و نقد فیلم The Grayman

فیلم The Grayman یا مرد خاکستری که توسط برادران روسو ساخته شده و بازیگران اصلی آن کریس ایوانز و رایان گاسلینگ هستند، اخیرا نمایش محدودی در پلتفرم نتفلیکس داشته اما نتوانسته امتیازات بالایی دریافت کند و کاربران امتیاز متوسط را به این فیلم داده‌اند. اگر علاقمند هستید تا بیشتر درباره این فیلم بدانید، تا انتهای این مطلب ، همراه ما باشید.

 

فیلم The Gray man یا همان مرد خاکستری از جدیدترین آثار ژانر اکشن و مهیج پتلفرم نمایش آنلاین Netflix است. نام‌های بزرگ و با استعدادی مثل آنتونی روسو و جو روسو به عنوان کارگردان، تهیه کننده و نویسنده این فیلم فعالیت کرده‌اند که از فیلم‌های شاخص گذشته آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

از معرفی دست اندرکاران سازنده مرد خاکستری که بگذریم نوبت به بازیگران شاخص این فیلم یعنی رایان گاسلینگ (در نقش کورت جنتری، سیرا سیکس)، آنا دی آرماس (در نقش دنی میراندا)، کریس ایوانز (در نقش لیوید هانسن)، جسیکا هنویک (در نقش سوزان بروئر) و رگی ژان پیج (در نقش دنی کارمایکل) می‌رسد که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مرد خاکستری در تاریخ 24 تیر 1401 (15 جولای 2022) در برخی از سینماهای خاص و منتخب به صورت محدود به نمایش درآمد. طبق برنامه ریزی‌هایی که دست اندرکاران این فیلم انجام داده‌اند، مرد خاکستری قرار است در تاریخ 31 تیر 1401 (22 جولای 2022) در سرویس استریم نتفلیکس نمایش داده شود. این فیلم تا به این لحظه توانسته امتیاز 49 را از بین 36 بررسی که در وب سایت متاکریتیک انجام شده، کسب کند.

 

فیلمنامه The Grayman توسط استیفن مک فیلی، جو روسو و کریستوفر مارکس به رشته نگارش شده و نکته جالب توجه در مورد فیلم نامه مرد خاکستری این است که فیلم، بر اساس رمانی با همین نام که در سال 2009 توسط مارک گرینی منتشر شده، ساخته شده است.

 

فیلم مرد خاکستری بازخوردهای فراوانی در بین صاحبنظران حوزه سینما داشته است و اکثر این بزرگان، فیلم را در دسته متوسط و رو به بالا دسته بندی کرده‌اند. دیگر منتقدان نیز اعتقاد دارند، هنرنمایی بازیگران، بسیار جذاب و فوق‌العاده بوده است اما در نقطه مقابل، نسبت به خود فیلمنامه و داستان فیلم انتقاداتی دارند و برچسب کلیشه‌ای و معمولی به آن زده‌اند.

 

از سوی دیگر، 83 منتقد دیگر از سایت Rotten Tomatoes زمانی که این فیلم اکشن را مشاهده کردند، نظرات مختلفی درباره آن داشتند و در مجموع امتیاز 52 را برای آن به ثبت رساندند. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، مرد خاکستری چندی پیش برای منتقدین شاخص جهانی به نمایش درآمد و به همین دلیل، سایت‌های معتبر جهانی که در زمینه بررسی فیلم و سریال فعالیت می‌کنند، امتیازات و نظرات خود را درباره این فیلم منتشر کردند. در ادامه، ابتدا خلاصه‌ای از داستان این فیلم را با هم مرور می‌کنیم و سپس به انتقادات می‌پردازیم.

 

خلاصه داستان مرد خاکستری

شخصی با نام کورت جنتری که به سیرا سیکس معروف است، از ماموران سابق سیا است که در گذشته بهترین سوداگر مرگ بوده است. او پس از اینکه از زندان فرار می‌کند، توسط یکی از مربیان قدیمی خود استخدام می‌شود و این بار باید از دست سازمان فرار کند. او زمانی باید این کار را انجام بدهد که یکی از بهترین مامورین سیا با نام لیوید هانسن به دنبال اوست و هیچ چیزی نمی‌تواند او را در برابر دستگیر کردن کورت جنری متوقف نماید.

از خلاصه داستان عبور کنیم و به بررسی نقدهای ارائه شده درباره این فیلم بپردازیم. نقد اول از لوک تامپسون و از ای وی کلاب است:

 

لوک تامپسون امتیاز 83 از 100 را برای این فیلم در نظر گرفته و می‌گوید:

رایان گاسلینگ از آن دسته بازیگرانی است که باید خیلی زودتر از این‌ها نقش قهرمان فیلم‌های اکشن را بازی می‌کرد و حالا هم به نوعی برای او دیر شده است. برادران روسو باهوش بوده و از این فرصت به نفع خودشان استفاده کرده‌اند تا نشان بدهند گاسلینگ فقط ظاهر جذاب، زیبا و نگاه‌های خیره کننده ندارد و چیزی بیش از اینهاست.

 

پیتر دوبروژ امتیاز 80 از 100 را به این فیلم داده و گفته است:

این فیلم یک فیلم هیجان انگیز است و آن چیزی که این فیلم را هیجان انگیز می‌کند، طیف‌ها و سایه‌هایی است که هر بازیگر به شخصیت خود اضافه کرده است. این دقیقا همان موفقیتی است که برادران روسو به آن دست پیدا کرده‌اند در صورتی که آثار دیگر در این مورد کم کاری داشته‌ اند.

 

دیوید فیر امتیاز 60 را از 100 به این فیلم داده و گفته است:

فیلم مرد خاکستری به شما یادآوری می‌کند که این دسته از سرگرمی‌ها چه لذت قدیمی را به شما می‌دهد. به نظر من مواد اولیه لازم برای این کار را هم به خوبی فراهم کرده است. همین موضوع است که باعث می‌شود شما با خودتان بگوئید ای کاش این اثر، محکم‌تر، شدیدتر، مستحکم‌تر و در مجموع بهتر بود. در واقع، این فیلم می‌توانست از آنچه هست بسیار بهتر باشد. به نظر من باید اینطور می‌شد. غرایز و اهداف این فیلم کشنده هستند و هدف پایانی آن بسیار بزرگ است.

 

جان دفور از هالیوود ریپورتر به این فیلم امتیاز 50 را می‌دهد و می‌گوید:

قهرمان در این فیلم به شدت تلاش می‌کند تا داستان و خودش را به‌یاد ماندنی کند در حالی که خود فیلم به شدت در مسیر مخالف در حرکت است. در نهایت هم نامحسوس و کمرنگ می‌شود.

 

استفانی زاکرک از مجله تایم به این فیلم 40 امتیاز می‌دهد و می نویسد:

فیلم مرد خاکستری ماموریتی را به صورت تصادفی انجام می‌دهد که تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسید. این فیلم ستاره‌های خود را به افراد نامرئی تبدیل می‌کند. اگر هم نامرئی نکند حداقل آنها را به افرادی تبدیل می‌کند که می‌خواهید در اولین فرصت از دستشان خلاص شوید.

 

سایمون آبرامز از The Wrap هم به  این فیلم 40 امتیاز می‌دهد و می‌گوید:

تک تک صحنه‌های تیراندازی و مبارزه‌های تن به تن شامل تصاویر جذاب است اما این المان‌های مستقل اصلا نمی‌توانند اثر برادران روسو که تیره و تار است به سطح بالاتر ببرد. این موضوع در فیلم‌هایی که در ژانر اکشن هستند مرگبار است چرا که این فیلم‌ها می‌کوشند تا به مخاطبین تاثیر سرعت و میدان دید را نشان دهند.

 

کریس بارسانتی از مجله اسلنت به این فیلم 38 امتیاز می‌دهد و می‌نویسد:

فیلم The Grayman یک اثر شلوغ و بسیار پر سر و صداست که پر از کلیشه‌های مضحک و مختلف است و آنها را با طعنه‌های نمیه خنده دار به مخاطب ارائه می‌دهد. امیدش هم این است که تماشاگران را به تسلیم وادارد.

 

در مجموع و با توجه به امتیازاتی که این فیلم گرفته می‌توان آن را اثری متوسط اما سرگرم‌کننده بدانیم. میانگین امتیازات این فیلم بر روی عدد 49 می ایستد.

جهت دانلود فیلم میتوانید به رسانه گپ فیلم مراجعه کرده و از آرشیو فیلم و سریال های دوبله گپ فیلم بهره‌مند شوید.

 

بیشترین بازدید ها
Gapfilm
گپ فیلم

گپ فیلم - مرجع دانلود، نمایش و نقد و بررسی فیلم و سریالهای بروز دنیا

فعالیت‌های سایت گپ فیلم تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

گپ فیلم دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و هر گونه بهره برداری و سوء استفاده از محتوای گپ فیلم، پیگرد قانونی دارد.

دانلود اپلیکیشن
دانلود با لینک مستقیم
enamad-logo
samandehi-logo
© تمام حقوق این سایت متعلق به گپ فیلم می باشد. ۱۴۰۳