
بلاگ / اخبار سینمایی
پرمخاطبترین فیلمهای دهه 90 سینمای ایران کدامند؟
نویسنده گپ فیلم
2 سال پیش
در صدر جدول فيلم «هزارپا» و پس از آن «شهر موشها2» قرار دارند، دو فيلمي که بيش از 3 ميليون مخاطب به تماشاي آنها نشستند.
«هزارپا» با 3 ميليون و 650 هزار مخاطب جديدترين ساخته ابوالحسن داوودي است که با بهرهگيري از رضا عطاران و جواد عزتي دو کمديني که در دوران اوج محبوبيت خود بسر ميبرند اکرانش را طوفاني آغاز کرد و 124 هزار و 706 نفر تنها در سه روز نخست اکران «هزارپا» به تماشاي اين فيلم نشستند. ابوالحسن داوودي فيلمهاي کمدي موفق و پرمخاطبي چون «نان عشق و موتور هزار» و «جيببرها به بهشت نميروند» را در کارنامه داشت و همين امر منجر شد مخاطبان با آسودگي خاطر بيشتر براي تماشاي جديدترين ساخته او راهي سينما شوند.
«شهر موشها2» براي بسياري از مردم يادآور خاطرات شيرين کودکي بود اين فيلم که دنبالهاي براي فيلم محبوب و موفق «شهر موشها» و سريال «مدرسه موشها» محسوب ميشد توانست هم مخاطبان کودک و هم بزرگسال را به سينما کشانده و اثر موفق ديگري به کارنامه مرضيه برومند اضافه کند. علاوه بر آن همزماني اکران «شهر موشها2» با افتتاح «پرديس کوروش» نيز در افزايش تعداد مخاطبان اين فيلم نقش بسزايي داشت.
«آينه بغل» با 2 ميليون و 676 هزار مخاطب در رتبه سوم جدول قرار دارد. «آينه بغل» که يکي از پرخرجترين فيلمهاي ساخته شده در سالهاي اخير است، با استفاده از محبوبيت محمدرضا گلزار سوپراستار سينماي ايران و جواد عزتي که بيشتر بار کمدي فيلم را به دوش ميکشيد، توانست اکران فصل پاييز را رونق بخشد. همزماني اکران آينه بغل با فيلمهاي اجتماعي تلخ نيز يکي از عوامل افزايش مخاطب اين فيلم بود.
در ليست پرمخاطبترين فيلمهاي دهه نود علاوه بر فيلم «شهر موشها2» سه فيلم ديگر نيز به چشم ميخورد که هر سه دنباله فيلم موفق قبلي کارگردانشان بوده است. جالب آنکه اين فيلمها به واسطه جلب اعتماد مخاطب حتي از فيلمهاي اصلي نيز پرمخاطبتر شدهاند. «نهنگ عنبر2 » با 2 ميليون و 664 هزار مخاطب در رتبه چهارم قرار دارد درحالي که فيلم «نهنگ عنبر1 » با 1 ميليون و 200 هزار مخاطب در جايگاه 22 جدول قرار گرفته است. «نهنگ عنبر2» داستان جذابش را در بستر دهه 60 که دههاي پرخاطره و دوستداشتنيست روايت ميکند و توانست باوجود اکرانش در ماه ارديبهشت مخاطبان فراواني را به سينما بکشاند.
رتبه پنجم جدول در اختيار فيلم «محمد رسولالله» است فيلمي که داستان زندگي پيامبر در دوران کودکي را روايت ميکند و پرهزينهترين و بزرگترين پروژه فيلمسازي تاريخ سينماي ايران محسوب ميگردد. اين فيلم که مدت زمان زيادي روي پرده سينماها بود توانست بسياري از خانواده ها را با سينما آشتي دهد.
«گشت 2» با 2 ميليون و 432 هزار مخاطب و «اخراجيهاي3» با 2 ميليون و 400هزار مخاطب، ديگر فيلمهايي هستن که ادامه فيلم پرمخاطب قبلي بودهاند و هر دو به دليل قرارگرفتن در ژانر کمدي و اکران در عيد توانستند مخاطبان بسياري را جذب کنند و به ترتيب در رتبه ششم و هفتم جدول قرار گرفتند. حواشي ايجاد شده پيرامون فيلم گشت 2 که گفته شد ممکن است اکران نشود يا مانند گشت 1 از پرده سينماها پايين کشيده شود منجر به هجوم مردم به سينماها شد.
فيلمهاي «من سالوادور نيستم» ، «پنجاه کيلو آلبالو» و «لاتاري» ديگر فيلمهاي پرمخاطب دهه نود بودند که شانس اکران نوروزي را بدست آوردند. «من سالوادور نيستم» فيلمي در ژانر کمدي بود که با استفاده از رضا عطاران و بازيگران خارجي توانست 2 ميليون 395 هزار مخاطب را جذب کند و در رتبه هشتم جدول قرار گيرد.
«فروشنده» پرمخاطبترين فيلم مستقل و غيرکمدي سينماي ايران با 2 ميليون و 160 هزار مخاطب در رتبه نهم جدول قرار دارد. مهمترين علت جذب مخاطب فيلم اعتبار کارگردان و جوايز بين المللي آن بود.
دهمين فيلم جدول «سلام بمبئي» با 2 ميليون و 152 هزار مخاطب بود. استفاده از بازيگر زن هندي در کنار محمدرضاگلزار در افزايش تعداد مخاطبان فيلم تاثير بسزايي داشت.
«پنجاه کيلو آلبالو» اولين فيلم کمدي ساخته ماني حقيقي فضايي متفاوت را تجربه ميکرد اين فيلمِ پربازيگر با اکران نوروزي توانست 2 ميليون و 141 هزار مخاطب جذب کند.
رتبه دوازدهم و سيزدهم جدول متعلق به فيلم «ورود آقايان ممنوع» با 2 ميليون و 50 هزار و «خوب، بد، جلف» با 2 ميليون و 28 هزار مخاطب بود. فيلمنامه هر دو فيلم را پيمان قاسمخاني نوشته که با نگارش سريالهايي همچون پاورچين و شبهاي برره، همچنين فيلم مارمولک خود را به معروفترين و محبوبترين کمدينويس تلويزيون و سينماي ايران تبديل کرده بود. همکاري او با رامبد جوان سبب توليد فيلمي شد که توانست در جشنواره فجر مورد توجه قرار گيرد و علاوه بر مخاطبان عام، مخاطبان سختگيرتر را نيز به سينماها بکشاند.
قاسمخاني براي ساخت «خوب بد جلف» اولين فيلم خود در مقام کارگردان از محبوبيت سريال پژمان استفاده کرد و مخاطبان فيلمش را افزايش داد.
«کلاه قرمزي و بچه ننه» مانند «شهر موش ها2» با استفاده از خاطرات خوبي که مخاطبان از شخصيتهاي عروسکي مانند کلاه قرمزي و پسرخاله داشتند و با بهرهگيري از شيطنتهاي شخصيت پسر عمه زا ساخته شد و با 1 ميليون 780 هزار مخاطب در جايگاه چهاردهم جدول قرار گرفت.
«لاتاري» با 1 ميليون 761 هزار مخاطب در بهترين زمان اکران يعني نوروز به سينماها آمد. لاتاري که فيلم جنجالي جشنواره سي و ششم بود نظرات موافق و مخالف زيادي برانگيخت و همين تفاوت آرا سبب شد مخاطبان بيشتري کنجکاو شوند براي تماشاي فيلم به سينما بروند.
آمار سينماتيکت نشان ميدهد فيلمهاي کمدي اکران شده در دهه نود سينماي ايران نقشي اساسي در جذب مخاطب داشتند و از ميان 15 فيلم پرمخاطب دهه نود سهم فيلمهاي کمدي 9 فيلم بوده است در حالي که سهم فيلمهاي غير کمدي 4 فيلم و سينماي کودک تنها 2 نماينده داشته است.
رتبه | فيلم | فروش (تومان) | مخاطب |
---|---|---|---|
1 | هزارپا | 32,700,000,000 | 3,650,000 |
2 | شهرموش ها 2 | 11,300,000,000 | 3,000,000 |
3 | آينه بغل | 20,497,295,000 | 2,676,921 |
4 | نهنگ عنبر 2 | 20,944,044,000 | 2,664,328 |
5 | محمد | 14,620,264,000 | 2,469,796 |
6 | گشت 2 | 19,781,345,000 | 2,432,185 |
7 | اخراجي ها 3 | 5,780,000,000 | 2,400,000 |
8 | من سالوادور نيستم | 14,326,501,000 | 2,395,415 |
9 | فروشنده | 15,714,920,000 | 2,160,050 |
10 | سلام بمبئي | 13,727,167,000 | 2,152,266 |
11 | پنجاه کيلو آلبالو | 13,641,430,000 | 2,141,480 |
12 | ورود آقايان ممنوع | 5,028,000,000 | 2,050,000 |
13 | خوب بد جلف | 16,288,594,000 | 2,028,361 |
14 | کلاه قرمزي و بچه ننه | 5,702,000,000 | 1,780,000 |
15 | لاتاري | 14,800,120,000 | 1,761,587 |
16 | تگزاس | 14,400,000,000 | 1,720,000 |
17 | بارکد | 11,187,380,000 | 1,711,099 |
18 | ابد و يک روز | 11,480,059,000 | 1,675,057 |
19 | به وقت شام | 13,052,263,000 | 1,628,757 |
20 | مصادره | 15,687,918,000 | 1,622,819 |
21 | اکسيدان | 10,791,206,000 | 1,302,802 |
22 | نهنگ عنبر 1 | 7,082,848,000 | 1,253,241 |
23 | ساعت 5 عصر | 9,127,123,000 | 1,207,144 |
24 | جدايي نادر از سيمين | 3,080,000,000 | 1,200,000 |
25 | فيلشاه | 7,882,449,000 | 1,157,161 |
منبع: سینماتیکت